Kako masne kiseline utječu na učenje i motoričke sposobnosti djece?
Saznajte više o razvoju kognitivnih i motoričkih sposobnosti kod djece i kako poboljšati njihovu koncentraciju.
Kako su povezani hrana i učenje?
Kada razgovaramo o uspješnom učenju i razvoju kognitivnih i motoričkih sposobnosti kod djece, kao i o pažnji, koncentraciji i sposobnosti fokusiranja na određene intelektualne i ostale zadatke, najčešće se pozivamo na genetiku, inteligenciju, karakter i psihološke faktore.
Ipak, često zanemarujemo vrlo važan faktor za ispravan razvoj i rad mozga i živčanog sustava kod djece i odraslih, a to je prehrana.
Pored vode i zdravih šećera (u voću) nutrijenti kao što su masne kiseline, magneziji i cink neophodni su za uspješne procese učenja, pamćenja, koncentraciju, motoriku i psihološku stabilnost.
Ove nutrijente u najvećoj mjeri možemo unijeti kroz meso i ribu, biljna ulja, sjemenke, integralne žitarice, povrće i suho voće.
S obzirom na suvremeni način života, posebice u urbanim sredinama, namirnice koje su nam najčešće dostupne i najpraktičnije za konzumaciju nisu uvijek u dovoljnoj mjeri bogate potrebnim nutrijentima.
Zbog uspješnog funkcioniranja u svakodnevnom životu i olakšavanja poteškoća vezanih za učenje, pažnju i koncentraciju, korisno je unositi nutrijente kroz dodatke prehrani.
Što ako ne unosimo dovoljno nutrijenata?
Nedostatak važnih nutrijenata za rad mozga, živčanog sustava i metaboličke procese neće utjecati samo na sposobnost učenja i koncentracije,. Naime, posljedice nedovoljnog unosa nutrijenata mogu biti ozbiljnije i dovesti do srčanih problema, upalnih procesa, a povezani su i s razvojnim poremećajima kao što su ADHD, disleksija, dispraksija i autistični poremećaji.
Također, otežano učenje i slabija koncentracija već u dječjoj dobi dovode do zaostajanja za vršnjacima, što, osim slabijeg uspjeha u daljnjem obrazovanju, može dovesti i do nedostatka samopouzdanja što utječe na psihičko zdravlje djeteta.
Moć masnih kiselina - ISTRAŽIVANJE
Jedan od razvojnih poremećaja koji muči oko 5% djece u ranom školskom uzrastu je dispraksija ili DCD (Developmental coordination disorder).
Ovaj poremećaj se očituje oslabljenim motoričkim sposobnostima, otežanom učenju i izraženim problemima prilikom čitanja i pisanja. Simptomi ovog poremećaja ne rijetko su povezani, i imaju srodne simptome, s disleksijom i ADHD-om.
Kako bi se testirao utjecaj esencijalnih masnih kiselina (omega 3 i omega 6), provedeno je istraživanje* na 117 djece dobnih skupina od 5 do 12 godina.
Tijekom tri mjeseca djeca su unosila dodatak prehrani s visokim sadržajem masnih kiselina u sastavu, dok je istovremeno druga grupa unosila placebo terapiju.
Nakon tri mjeseca, grupa djece koja je konzumirala dodatak prehrani s masnim kiselinama pokazala je značajan razvojni napredak, naročito vidljiv prilikom čitanja, pisanja i prilagođavanja radnom okruženju s vršnjacima.
Detaljnije, djeca su pokazala tri puta brži napredak u čitanju i dvostruko brži napredak u pisanju u odnosu na drugu grupu koja je unosila placebo terapiju. Osim toga, napredak se nastavio i u periodu nakon tri mjeseca učestalog unosa dodataka prehrani.
Jedan od najboljih primjera rezultata je razvoj rukopisa kod dječaka koji je sudjelovao u istraživanju i unosio gore navedeni dodatak prehrani.
Kao što primjer slikovito prikazuje, napredak u rukopisu dječaka nakon samo tri mjeseca zaista je impresivan.
Motoričke probleme, kao i poteškoće s čitanjem, pisanjem, učenjem i koncentracijom važno je uvidjeti i iskorijeniti u ranoj dobi.
Zaostatci iz djetinjstva teže se nadoknađuju u kasnijoj dobi te posljedično za sobom povlače neuspjeh kako u obrazovanju tako i u karijeri.
Kako bi svaka osoba iskoristila svoj potencijal u što većoj mjeri, potrebno je voditi brigu o ispravnom unosu važnih nutrijenata.
Preporučene dnevne doze ne smiju se prekoračiti. Proizvod treba čuvati od dohvata male djece. Dodatak prehrani nije nadomjestak ili zamjena uravnoteženoj prehrani. Važno je pridržavati se uravnotežene i raznovrsne prehrane i zdravog načina života.
*Oxford-Durham study: “A Randomized, Controlled Trial of Dietary Supplementation With Fatty Acids in Children With Developmental Coordination Disorder”; Alexandra J. Richardson and Paul Montgomery: Pediatrics 2005.