Kad pisanje i crtanje predstavljaju izazov
Piše: Jelena Bartolović Vučković, prof. logoped
Od samog rođenja djetetov razvoj pratimo kroz različite miljokaze koji nam daju vremensku orijentaciju kada koju vještinu možemo očekivati kod djeteta.
Jedna od najpraćenijih i najuočljivijih je razvoj motoričkih vještina koji možemo podijeliti na grubu i finu motoriku.
Gruba motorika podrazumijeva pokrete koje dijete izvodi cijelim tijelom, kao što su odizanje glave od podloge sjedenje, puzanje, hodanje, skakanje, stajanje na jednoj nozi, pa i vožnja biciklom u predškolskoj dobi.
Paralelno s grubom motorikom razvija se i fina motorika, koja se temelji na finim pokretima malih mišića, kao što su precizni pokreti prstiju i koordinacijom oko-ruka odnosno sposobnost da ruka izvrši ono što smo vidjeli okom.
Fina motorika se, također razvija od najranije dobi i to kroz praćenje predmeta u pokretu, hvatanjem predmeta, do razvoja pincetnog hvata krajem prve godine života.
Daljnje „velike prekretnice“ u razvoju fine motorike koje se primjećuju od strane okoline su mogućnost slaganja kockica, rezanje škaricama, samostalno hranjenje priborom za jelo, nizanje perlica, vezanje cipela, bojanje, crtanje i na samom kraju, ono na što roditelji najčešće obraćaju pažnju – pisanje, odnosno grafomotorika.
Postoji nekoliko teorija o važnosti fine motorike za opći djetetov razvoj, a jedna od njih temelji se na lokalizaciji centara za finu motoriku i njihovoj blizini centrima za govornu produkciju i kognitivne vještine.
Ako pažljivo promatrate djecu kako rade neki zadatak koji zahtijeva fine motoričke vještine, kao što je nizanje perlica na konac, precrtavanja ili pisanje možete primijetiti da često imaju isplaženi jezik, što se povezuje baš s položajem neuroloških centara u mozgu.
Isto tako, za izvedbu zadataka fine motorike i grafomotorike potrebno je usmjeriti i zadržati pažnju na svim detaljima koje zadatak zahtijeva, te koncentrirano izvesti sve radnje.
Uz različite aktivnosti, koje ćemo navesti, djetetu možete olakšati i ako osigurate optimalnu razinu omega masnih kiselina.
Što je to grafomotorika?
Grafomotoričke vještine smatraju se dijelom finih motoričkih vještina koje uključuju upotrebu pribora za pisanje.
Razvija se kroz djetinjstvo i ona iza sebe skriva čak 5 različitih vještina koje su istovremeno aktivne tijekom nekog grafomotoričkog zadatka.
Vizualna percepcija zaslužna je za prepoznavanje točno određenog oblika i njegovog položaja, npr. razlika između kvadrata (□) i romba (◊) ili brojeva 6 i 9.
Svjesno motorno planiranje pokreta koji omogućavaju preciznu izvedbu, kinestetički feedback koji nam omogućava spoznaju gdje se na papiru nalaze naša ruka i prsti, kao i što oni rade, vizuomotornu koordinaciju koja spaja istovremeno vizualnu percepciju i pokrete ruke, te ortografsko kodiranje odnosno, prepoznavanje slova i različitih oblika koji nam omogućavaju pamćenje slova i korištenje kada nam trebaju.
Kada sve ovo stavimo na jedno mjesto, vidimo i zašto je to nekoj djeci teško kao i zašto odbijaju crtanje i pisanje.
Nevoljkost za pisanje i crtanje često vrhunac doživi u predškolskoj dobi, kada se pred dijete stavljaju zadatci pripreme za školu.
Uobičajeni zadatci koji potiču grafomotoriku su šaranje po papiru, precrtavanje oblika, spajanje likova po zadanom ključu, crtanje, bojanje i pisanje slova, na početku svojega imena, a kasnije i drugih slova i riječi.
Kada razvoj grafomotorike teče glatko roditelji skoro pa niti ne primijete kako dijete napreduje, no što ako tu nailazimo na nekakve probleme?
Dijete uči i razvija se kroz igru i zabavu, a isto tako voli biti i uspješno, dobro, pohvaljeno u stvarima koje radi.
Probajte dati odgovor na pitanje: U čemu Vi najviše uživate?
Vaši odgovori su sigurno različiti, ali isti u jednoj stvari…
Volite raditi stvari u kojima ste uspješni ili koje vam predstavljaju neki izazov, u čijem izvršavanju vidite napredak.
Djeca su isto takva, te ako nisu uspješna ili imaju dojam da su druga djeca uspješnija od njih izabrat će aktivnosti u kojoj uživaju i smatraju se uspješnima.
"Slaganjem lego kockica dijete vježba vizualnu percepciju i motorno planiranje"
Kako potaknuti djecu na razvoj grafomotorike?
Prateći igru djeteta i aktivnosti u kojima provodi vrijeme možemo otkriti što voli, te koliko je spretno u tome.
Jedna od osnovnih stvari u razvoju grafomotorike je pravilan hvat olovke, koji se mijenja od hvata cijelom šakom, preko hvata s tri prsta polako prema pravilnom hvatu olovke.
Aktivnosti koje možemo u ovoj situaciji iskoristiti vezane su uz igre s raznim štapićima s kojima dijete može stvarati oblike.
Uzmete plastelin s kojim napravite ježića u koji su popikane čačkalice ili male grančice koje ste prije toga našli u parku.
Također sa štapićima debljine olovke možete crtati i raditi različite oblike po pijesku, ili s kredom crtati po podu i zidovima čime dobivate pravog malog umjetnika.
Većina djece voli stvarati neke nove stvari i uživaju u igri s kockicama koje, s porastom dobi djeteta i preciznijim pokretima fine motorike postaju sve sitnije, a pokreti precizniji.
Tu na red dolaze Lego kockice, popularni legići.
Netko će reći „Moje dijete ne voli legiće!“, što je često slučaj kod djece kojima je preciznost pokreta koju legići zahtijevaju izazovna, jer sa slaganjem legića dijete vježba vizualnu percepciju, motorno planiranje, vizuomotornu koordinaciju i kinsetetički feedback, skoro pa sve vještine potrebne za pisanje.
Ukoliko je to kod vas slučaj probajte započeti igru s običnim drvenim blokovima, veličine prilagođene vašem djetetu, te ih postepeno smanjujte.
Ukoliko dijete odmah ne započne s kreativnom igrom i stvaranjem novih oblika poslužite se imitacijom koju dijete može ostvariti.
Bilo da su to oblici posloženi po podu, ili kule od kockica koje sežu visoko u zrak.
Kutak za crtanje, čitanje i pisanje
Osmišljavanje mirnog kutka u prostoru za igru potiče dijete da se povremeno odvoji i krene istraživati što se tu nalazi.
U njega možete dodati slikovnice, koje potiču koordinaciju oko-ruka, preciznost kod listanja stranica i upoznavanje sa slovima i pismom.
Ovdje može svoje mjesto naći već spomenuti plastelin, naljepnice s omiljenim likovima iz crtića, kao i perlice za nizanje.
U ovom kutku ponudite djetetu olovke, bojice, pastele, flomastere, različite opcije za pisanje uz razne radne listiće, prazne papire ili bojanke s omiljenim likovima.
Nakon nekog vremena istraživač u djetetu počet će se zabavljati s ponuđenim stvarima i usavršavati željene vještine.
U ovoj fazi važno je pohvaliti dijete već samo za pokazivanje interesa za nove aktivnosti, a postepeno i za napredak.
Dobar trik je čuvati rane radove djeteta koje mu možete pokazati kasnije, a ono samo će primijetiti napredak i nove detalje koje je u stanju izvesti.
I na kraju, svakodnevne aktivnosti kao što su oblačenja, obuvanje, zakopčavanje patentnog zatvarača i gumbi, kao i vezanje cipela, pletenje pletenica, samostalno hranjenje… povezani su s usavršavanjem fine motorike.
Te zapamtite, ako primijetite da su djetetu neki zadatci za njegovu dob preteški, vratite se korak dva u natrag, na razinu gdje dijete uživa u aktivnostima, i polako gradite njegovo samopouzdanje i grafomotoričke vještine.
Dan po dan, tjedan po tjedan i stići ćete do malca koji voli crtati, bojati i pisati.
O autorici teksta:
Jelena Bartolović Vučković, prof. logoped, ESCF specijalist za poremećaje tečnosti govora
Certificirani terapeut Lidcombe programa za terapiju djece predškolske dobi koja mucaju.
Višegodišnje iskustvo stekla je radom u zdravstvenom sustavu gdje je djelovala u području logopedije - od pedijatrijske do neurološke populacije.
Uže područje zanimanja su joj mucanje i poremećaji tečnosti govora, disfagije i neurološki jezično-govorni poremećaji.
Trenutno je doktorant na doktorskom studiju Translacijska istraživanja u biomedicini Medicinskog fakulteta Sveučilišta u Splitu s interesom istraživanja usmjerenom prema poremećajima gutanja (disfagija) kod osoba s dijagnozom multiple skleroze.
Možda će vas interesirati tekst:
Kada početi s pripremom djeteta na čitanje i pisanje?
Uloga slikovnica u jezično-govornom razvoju
Jezik i govor nakon izgovorene prve riječi
Literatura
https://study.com/academy/lesson/what-are-graphomotor-skills-definition-deficits.html
Do Fine Motor Skills Contribute to Early Reading Development?. Suggate, Sebastian; Pufke, Eva; Stoeger, Heidrun. Journal of Research in Reading, v41 n1 p1-19 Feb 2018