Hiperaktivnost kod djece – što je ADHD sindrom? - Biram zdravlje
Biram Zdravlje logo

Hiperaktivnost kod djece – što je ADHD sindrom?

shadow illustration

Kod predškolske djece vrlo je teško dijagnosticirati ADHD, jer normalno ponašanje male djece često uključuje gotovo sve simptome poremećaja pozornosti.

Manjak pozornosti u djece koju prati hiperaktivnost ili ADHD sindrom (Attention Deficit Hyperactivity Disorder) problem je s kojim se najčešće suočava djetetova okolina – roditelji, tete u vrtiću, nastavnici u školi, te njegovi vršnjaci. Dijagnoza ADHD-a uglavnom se postavlja kod djece između 6 i 12 godina starosti. Općenito, smetnje se javljaju na području motorike, pažnje, emocija, socijalnih odnosa, na perceptivno-motoričkom planu i na području kognitivnih funkcija.

Motorika

Osnovne karakteristike koje možete primijetiti su:

  • nemir,
  • potreba za aktivnošću i pokretom.

Dijete je stalno u potrazi za novim aktivnostima koje traži dok ih ne dobije na bilo koji način, a kada ih dobije, zadržava se na njima vrlo kratko vrijeme a zatim ih odbacuje i ide u potragu za novima.

Uslijed toga dijete zbog opisanog stanja vrlo često ima loš status u društvu svojih vršnjaka i nailazi na veliko nerazumijevanje.

Loša percepcija

Kod osoba s izraženim poremećajem uočavaju se poteškoće vidne i slušne percepcije. U takvim slučajevima postoji nemogućnost usklađivanja vidnih podražaja, spoznajnih aktivnosti i psihomotorike. To rezultira otežanim čitanjem i pisanjem. Pisanje je neuredno, crteži su neuredni i neadekvatni za dob. Djeca imaju poteškoće kod pamćenja, poteškoće sinteze i analize, lošu sposobnost diferencijacije. Dijete funkcionira ispod svog starosnog nivoa, iako je opća inteligencija često bolja nego što na to upućuju njegovi školski uradci.

shadow illustration

Neselektivna pažnja

Pažnja je izrazito kratkog trajanja. Dijete neprestano započinje i prekida još nezavršenu aktivnost, da bi započelo i prekinulo sljedeću.
Pažnja djeteta je neselektivna, što znači da su djetetu svi podražaji, prisutni u datom momentu u okolini, jednako važni (npr. predavanje nastavnika, kao i zvuk prolaska aviona). Reagira na sve podražaje, svakom “pokloni pažnju”, što dovodi do brzog zamora. 
Paralelno s rasipanjem i slabljenjem pažnje, pojačava se motorički nemir, što povratno uzrokuje još jaču zamorljivost djeteta.
Pored faktora koji se odnose na nepažnju, primijetit ćete kako u ponašanju djeteta dominira nemir, neutaživa potreba za aktivnošću i kretanjem.

Nekontrolirane emocije

Osobe s ADHD poremećajem nemaju “kočnice” ni na somatskom ni na emocionalnom planu. Često su prisutni napadaji bijesa, frustriranost, destruktivnost, emocionalna labilnost.Nerijetko dijete neadekvatno reagira i na pozitivna i na negativna iskustva. Roditelji koji nisu stručnije upoznati s problemom svoje djece vrlo često pokušavaju umiriti svoje dijete krivim načinima kroz verbalne i fizičke kazne. Međutim, djeca s ovim problemom ne reagiraju na to, čak postaju još agresivnija.

Problem s govorom

Mnogo češće od normalne populacije, osobe koje imaju poremećaj nekontroliranog ponašanja imaju problema s govorom. Prema nekim autorima čak polovica djece s ADHD-om ima neke oblike poremećaja govora u obliku smanjenog rječnika, loše gramatike i teškoće pronalaženja riječi. U većini slučajeva se izražavaju vrlo kratkim rečenicama ili samo jednom riječju. 

Sukobi s okolinom

S obzirom na njihove teškoće djeca s ADHD sindromom vrlo su često u sukobu s okolinom:

  • Emocionalne veze su im površne, čak i s roditeljima.
  • Ne pokazuju nikakav strah uslijed odvajanja.
  • Vrlo lako stječu mnoge poznanike, ali ne mogu ih dugo zadržati.
  •  Vrlo teško se prilagođavaju grupi zbog njihove trajne potrebe za dominacijom, što ponekad članovima grupe ne odgovara. Zbog takvog ponašanja vršnjaci ih isključuju iz svojih igara.

Djeca s ADHD sindromom najčešće se druže s mlađom djecom koja njihov poremećaj vide kao nešto drugo, nešto zabavno i prihvaćaju ga. Kud god krenu, s njima su svi nezadovoljni: u kući, u školi, u društvu. Nailaze na stalne kritike. Uslijed frustracija njihova agresivnost je sve veća i povećano je izražavanje značajki cjelokupnog poremećaja.

Kontroliranje ADHD sindroma

Potpuno izlječenje od poremećaja pozornosti s hiperaktivnošću danas je još uvijek nemoguće. Međutim, moguće je, uz liječničku pomoć i potrebne lijekove, vrlo uspješno kontroliranje simptoma koje zatim dovodi do poboljšanja u odnosima s okolinom, boljim rezultatima u školi, uspješnijim izvršavanjem zadataka, boljim usmjeravanjem pozornosti te na kraju i većim samopoštovanjem i samopouzdanjem.
Brižan stav je poticajan, a dijete s ADHD može postići iste rezultate kao vršnjaci iako se simptomi zadržavaju godinama. Odrastanjem se poteškoće smanjuju. To što je u školi problem može se kasnije u životu iskoristiti kao prednost u zanimanjima kao što su scenska umjetnost, glazba, ples ili poduzetništvo.

Kakva su vaša iskustva s ADHD sindromom?